Sven Jönssons Cykelaffär AB
Org: 556437-0152
Billesholmsvägen 95
267 71 BILLESHOLM
Du kan alltid ringa oss på:
Öppetider
Vardagar 10-18
Lördagar 10-15
Röda dagar stängt
Det var frågan vi ställde oss när vi gav oss iväg i juni 2023.
Och jo, det gick – utom från Abisko till Narvik. Där fick det bli cykel då de inte lyckades få med cyklarna på tåget.
I Norge bokar du cykelbiljett innan avfärd. Då antalet platser är begränsat behöver du vara ute i god tid.
I Sverige är det inte möjligt att boka platsbiljett på regionaltågen. Försök att resa i lågsäsong och på ”obekväma” tider. Eftersom cyklar konkurrerar med barnvagnar om utrymmet kan det vara klokt att välja att resa tidigt eller sent på dagarna. Du behöver vara flexibel om du ska resa med cykel på tåget eftersom du aldrig kan lita på att komma med.
Att ta med cyklarna på båten visade sig vara enkelt, prisvärt och ibland även gratis.
På alla båtar fanns det gott om plats för cyklar. Vi rekommenderar ändå biljettbokning eftersom det kan vara många passagerare på vissa avgångar till t ex Ulvön.
Fastän du kan boka bil eller passagerarbiljetter på nätet kan du behöva ringa för att boka cykelbiljett, Så är det t ex på Hurtigrutten.
Att ta med cyklarna på båten visade sig vara enkelt, prisvärt och ibland även gratis.
Biljetter köper du enklast på Entur
Det finns 4–6 cykelplatser per tåg så boka i god tid.
Dovrebanan (Bodö–Trondheim)
Välj ”Premium Plus” för bästa utsikt genom panoramafönster
Nordlandbanen (Trondheim – Oslo)
Haberg – Stamsund (Hurtigrutten)
Du kan inte boka cykelbiljett på nätet – antingen kan du köpa på plats eller boka per telefon. Reser du mindre än 24 timmar behöver du inte boka hytt.
Fler förbindelser till Lofoten
Gratisbåt från Sörvågen till Bodö (men den planerade avgången ställdes in så vi tvingades boka ytterligare en natt på Lofoten)
Från Billesholm tog vi Pågatågen till Hässleholm där vi bytte till Körsatåget. När vi blev rastlösa av tågresandet klev vi av och cyklade från Alvesta till Moheda.
När vi kom fram till Huskvarna glödde solen i Vättern. Övernattningen på Slottsvillan bokades i sista minuten dä värden från AirBnb meddelade att stugan var dubbelbokad.
Här fick vi resans lyxigaste boende trots att vi valde minsta rummet. På hotellet fanns det gott om informationsmaterial för cyklister.
Glöm inte packa ner ”rövsalva”. Vi använder Helosan.
Kliv av tåget och cykla mellan stationerna
Kontrollera alltid tågtavlorna för uppgift om aktuella tåg.Det kan hända att det finns tåg med kortare väntetid som inte finns med i appen.
Vi valde att följa Vättern längs östsidan och bokade en övernattning i Vadstena innan vi gav oss iväg.
Längs vägen finns många informationsskyltar för den historieintresserade.
När vi kom till Vadstena hade vi cyklat 99 km och var överens om att göra kortare dagsetapper framöver för att ge tid för spontana stopp utan att behöva skynda oss.
Resans trejde dag blev en återhämtningsdag med två kortare etapper: Vadstena – Motala och Borlänge som kombinerades med tåg. (För att hinna uppleva cyklar vi sakta. Därför blir det många timmar i sadeln och vi ville undvika ömma bakar.)
Bra skyltning fram till Vadstena. Längs vägen finns det många sevärdheter.
Glöm inte packa ner Helosansalva för att ta hand om baken.
Besök Röttle by.
Ta med mat att äta på tåget om du vill spara tid.
På stationen i Borlänge finns det tydliga skyltar med både vandrings och cykelleder.
Vi valde att lämna leden för en avstickare till Frostbrunnsdalen. Här lät Gustav Vasa avrätta upproriska dalmasar år 1528. Naturen är magisk med underjordiska källor som vår vattnet att bubbla.
Runnleden är en del av Sverigeleden.
Högsta betyg (skyltningen från stationen i Borlänge var resans bästa stationsskyltning. Runnleden varierad och bra skyltad.
Tips
Varva cykling och tåg. Vill du spara tid kan du ta med lunch och äta på tåget.
Vi bodde på ett mysigt ställe i den gamla delen av Gävle.
Längs Gävleån finns härliga parker.
För den historieintresserade kan jag rekommendera Fängelsemuseet.
Målet var Ockelbo för att besöka Wij trädgårdar. Vi frågade runt, men det verkade inte finnas några bra cykelleder och rekommenderades att cykla via Högsbo bruk.
Från Ockelbo tog vi tåget till Bollnäs (ca 7 mil).
Gävle är värt ett besök, men vi hittade inte någon information om trevlig cykling till eller från Ockelbo. Den här sträckan rekommenderar vi inte.
Cyklingen via Vevlinge och Segerstad längs sjön Varpen till Kullerbacka gästhus var riktigt härlig!
Gästhuset ligger fridfullt mitt i naturen och drivs av ett par från Schweiz. De skapar en känsla av Alperna. Extra plus för fin vandring till en badsjö.
Där fick vi tips om att följa Ljusnan norrut till Söderhamn.
Från Söderhamn tog vi tåget mot Sundsvall-
Stenstaden i Sundsvall är verkligen sevärd. Här hade vi resans billigaste boende, 470 kr inklusive frukost!
Inga skyltade cykelleder, men riktigt härlig cykling längs Varpen och Ljusnan. Här skulle vi gärna stanna längre och utforska Hälsingegårdarna.
Boka AirBnb i god tid för att hitta de mest prisvärda boendena. Här skulle vi gärna tillbringa mer tid. Bron till Alnön var inte anpassad för cyklister.
Tips: På AirBnb hittar du de mest prisvärda boendena om du bokar i god tid.
Med Norrtågs sommarbiljett tog vi oss till Kramfors. Därifrån cyklade vi till Ådalen längs den väg dr demonstrationståget gick 1931. Informationsskyltarna längs vägen bjöd på en spännande tidsresa om “Skotten i Ådalen”.
Höga kusten är värt en omväg. I området runt Nordingrå tog vi oss tid för de långsamma upplevelserna.
Vi hade fått tips om att besöka Ulvön och Skuleberget vilket verkligen rekommenderas.
Från värdinnan i Sundsvall hade vi fått tips om Norrfällsviken och museet Mannaminne. Museet kräver gott om tid och är inte högsta prioritet.
Ulvön har mysiga grusvägar med få bilar. Fördelen med att cykla i ett turistområde är att det är lätt att hitta bra mat.
De cykelvägar vi hittade hade tyvärr lagts intill tungt trafikerade vägar. Cyklingen på Ulvön och runt Nordingrå var riktigt härlig, men saknade cykelvägar. Vi besökte området under lågsäsong och stördes inte av biltrafiken. Det var enkelt att ta med cyklarna på båtarna.
När vi gav oss iväg hade vi inte några andra planer än att åka Norrtåg från Sundsvall. Längs vägen valde vi områden att verkligen uppleva. Samtidigt behövde vi ha en övergripande plan som vi kunde revidera efter hand.
För att hinna se mycket valde vi att ta tåget långa sträckor. Tågtid var också tid för planering och rumsbokning. Att googla runt och tala med människor vi mötte hjälpte oss att hitta guldkornen på resan. Det var genom samtal vi fick tips om Umehotell. Här hittade vi resans bästa hotellutsikt och godaste frukost. Via googlande på nätet hittade jag ett riktigt prisvärt midsommarerbjudande på ishotellet i Jukkasjärvi.
I Luleå blev det återigen det billigaste airbnb vi kunde hitta. Kl 04.45 på morgonen, åt frukost på tåget och anlände till Haparanda kl 07.30. Här hann vi cykla längs Torne älv och äta finska delikatesser innan vi tog tåget till Boden kl 14.30. I Boden blev det en kort promenad medan vi väntade på tåget som tog oss till Kiruna dit vi anlände kl 20.30.
Umeå har bra cykelinfrastruktur. Här hade vi gärna stannat längre.
På tåget kan du uppleva mycket av Norrland på kort tid. Både Umeå och Luleå har bra cykelinfrastruktur.
I Kiruna tillbringade vi både natten innan och efter Jukkasjärvi där vi firade midsommar med Hembygdsföreningen. Men Jukkasjärvi är mer än Ishotellet. Missa inte ett besök i kyrkan. Du kan även klappa renarna i Sapmimuseet.
Nästa utmaning var att ta oss till Haberg för att resa med Hurtigrutten till Lofoten. Tyvärr gick det inte att ta cyklarna på tåget mellan Kiruna och Narvik. Skulle vi ta oss till Narvik fanns det bara två alternativ – ta en taxi eller cykla längs den hårt trafikerade E10. Midnattsljuset blev det som avgjorde. Mitt i natten borde det väl inte vara så mycket trafik?
Vi klockan på 01.30. Klockan 2 på natten satt vi på cyklarna och trampade i motvind och regn 94 km till Abisko.Resan tog nio timmar istället för de beräknade fem.
Från Högfjällshotellets lunchrestaurang var utsikten över kanjonen hänförande. Vi tog linbanan upp till Njulla och fotograferade Lapp-porten. Så klart skulle vi kunnat tillbringa mer tid här, men nu hägrade Hurtigrutten och Lofoten.
Cykelinfrastrukturen mellan Kiruna och Abisko behöver utvecklas.
Boka ”utanför” säsong – under midsommarhelgen var priset för hotellpaketen på Ishotellet lägre.
Mellan Abisko och Narvik var det svårt att hitta ställen att sova på – ta med hängmattor att sova i.
I Abisko hade vi fått tips om Rallarleden, men underlaget var alldeles för blött för våra lastade hybridcyklar. Istället blev det bilvägen till Narvik, men det var nästan ingen biltrafik. Porlande vattenfall, snöklädda fjälltoppar och små byar.
På sommaren är det lågsäsong i fjällen och vi hade svårt att hitta boende på vägen till Narvik. Till slut hittade jag en lägenhet i Katterjåkk. Det blev resans dyraste boende men oj vilken upplevelse. Strömmande vatten och folktomt.
Narvik är en industristad utan charm där biltrafiken fått bästa platsen. Från Narvik till Haberg hade vi resans längsta etapp. Hurtigrutten avgick tidigt från Haberg och vi bokade in två nätter på Scandic hotell där vi sov bort den mesta tiden. Enligt resegrupper på Facebook skulle Hurtigruttens bästa etapp gå mellan Haberg och Svolver. Vi hade turen att även få åka in i Trollfjorden.
Cyklingen från Abisko till Narvik och från Narvik till Haberg var över förväntan trots att det saknades cykelvägar.
Det är dyrt att leva i Oslo, men räkorna var fantastiska och väldigt billiga.
Länkar
Enligt resegrupper på Facebook skulle Hurtigruttens bästa etapp gå mellan Haberg och Svolver. Vi hade turen att även få åka in i Trollfjorden.
Medan vi färdades sakta längs kusten letade jag boenden på Lofoten och hittade ett prisvärt i Stamsund. Färjan gjorde ett längre uppehåll i Svolver så vi hann utforska staden. Det var inte några problem att förlänga resan med Hurtigrutten.
I Stamsund med omnejd hade vi resans absoluta höjdpunkt – att cykla i midnattssol! Här gick får oh kor lösa, bilarna var få. Hit gick inte kryssningarnas turistbussar.
Vi valde att cykla några av Norges vackraste vägar söderut. Tyvärr hade husbilsförarna också upptäckt det. Dessutom tvingades vi cykla genom flera längre vägtunlar.
I Åa anlände vi efter kryssningsfartygens turistbussar och allt var slutsålt och det fanns en trötthet över orten.
Cyklingen på Lofoten var resans höjdpunkt.
Tyvärr anses vägarna på Lofoten vara Norges vackraste. Trafiken förtog tyvärr upplevelsen längs de större vägarna.
Undvik Norges vackraste bilvägar. Planera istället rutten utifrån tidtabellen för cykelfärjan mellan Ballast och Nusfjord.
Hurtigrutten är ett dyrt alternativ för att ta sig till Lofoten. Resan från Sörvågen till Bodå var gratis för cyklister.
Länkar
Efter tre nätter på Lofoten var det dags att påbörja hemresan.
Vi tillbringade två nätter i Bodö, en plats med spännande krigshistoria och närhet till världens starkaste tidvattenström.
I Trondheim hann vi besöka Nidarosdomen innan det var dags att stiga på tåget till Oslo.
Vi anlände till Oslo på natten och cyklade längs Carl Johan till ytterligare ett boende bokat via AirBnb. För att få ut mesta möjliga av tiden i Oslo valde vi nattfärjan från Oslo till Köpenhamn.
Många av Oslos cykelvägar slingrar långt ifrån bilarna. Riktigt härlig cykling.
Både Nordlandsbanan (Bodö – Trondheim) och Dovrebanan (Trondheim- Oslo) bjuder på fantastiska vyer.
Boka plats på tåg och färjor i god tid för bästa pris.
Cykel: 475 km
Tåg: ca 1.023
Båt: Till och från Ulvön
Cykel: 241 km
Tåg: ca 258 km
Cykel: 115 km
Resans längsta dagsetapp
Cykel: 202 km
Resans bästa cykling runt Stamsund
Båt till och från Lofoten
Cykel: 127 km
Nordlandsbanan: Bodö – Trondheim
Dovrebanan: Trondheim – Oslo
Cykel: 82 km
Båt: Oslo – Köpenhamn
Båt: Köpenhamn – Helsingör